torsdag 14. januar 2010

Dårlig tradisjon

De siste månedene har det visst oppstått en dårlig tradisjon.
Både i august, september, november, desember og nå også i kveld har jeg den 14. og natt til den 15. sittet våken på jobb og hatt tid til å tenke - 4 måneder, 5 måneder, 7 måneder, 8 måneder og i dag 9 måneder tilbake i tid, på min kjære nusses siste kamp, hennes siste kveld og natt her på jorden.

Tenk at det har gått 9 måneder. Like lenge som jeg bar henne inni meg, ventet, drømte og lengtet. Og så ble alt så totalt annerledes enn jeg noensinne kunne ha forestilt meg, heldigvis, må jeg jo si. I stedet for å få oppleve den fantastiske lykken det er å få et friskt barn, ble livet et mareritt, for henne, for meg, for hele vår lille familie.
3 år, 2 måneder, 3 dager, 22 timer og 12 minutter i helvete fikk hun. Og nå er det straks 9 måneder siden hun gikk ut av tiden, og livet på en måte liksom ble vanlig igjen.

Alt sammen er utrolig overveldende å forholde seg til. Hvor syk hun var. Drømmene og framtiden vi tapte. All lidelse vi alle måtte leve. Det at hun faktisk døde. At jeg resten av livet må leve med ett barn for lite, og dype sår i sjelen etter tiden med henne, som nok aldri vil forsvinne helt.

Jeg sitter her våken på jobb og har altfor mye tid til å tenke på den forferdelige natten for 9 måneder siden. Og konstaterer med et blikk på arbeidsplanen at denne vonde tradisjonen fortsetter, om akkurat en måned sitter jeg våken på jobb igjen. Og i mellomtiden kommer fødselsdagen...

5 kommentarer:

Una sa...

Kjære Plomma,

det er virkelig ikke lett å skrive noe etter å ha lest om dine kompliserte og vonde opplevelser, det er bare så vondt!
Ønsker for deg at du kunne slippe å jobbe disse nettene, disse datoene. Kunne du kanskje fått byttet vaktene til andre dager? En bedre grunn kan det vel ikke være? Jeg kan jo ikke blande meg i det da, bare aner hvor tøft det må være...

Selv om savnet etter Nusse til tider føles uutholdelig og minnene på godt og mye vondt alltid vil følge deg, ønsker jeg så sterkt at livet viser seg fra den beste siden framover.
Tenker på deg - ofte!

God klem fra meg.

Sofia sa...

Enig med Una - be om å få byttet vaktene som er vanskeligst. Om nødvendig kan du vel bare si at enkelte datoer er verre å være på jobb enn andre...
Vi har også våre merkedager, og sorgen er enklere å takle alene, i eget hus, uten å måtte forholde seg til kolleger eller pårørende.
Tenker på deg... @-->---

Solveig sa...

Nå er datoen akkurat gått forbi..
Tenker på deg, kjære Plomma.
Minnes skjønneste nusseliten.
Sender deg gode klemmer i nattleduc

Solveig sa...

(psst....ser at ordrebekreftelsesordet hang seg på, det skulle bare stå "i natt" ;))

Plomma sa...

Takk for omtanken, dere! *klem*
Er dessverre ikke så lett å bytte vakter på min jobb, vi er ikke så mange å bytte mellom og pga lange vakter blir det praktisk vanskelig.
Men vet at jeg ihvertfall kun jobber dag på bursdagen, at jeg ikke jobber kveld og natt 14. mars, og jeg tror ganske bestemt jeg ikke jobber kveld og natt den 14. april heller. 15. april vurderer jeg rett og slett å bli hjemme, får se...