tirsdag 29. desember 2009

På slutten av et år

Nok et år med mye dramatikk og store omveltninger i livet, enda et år hvor jeg måtte oppleve det mange mener er en forelders verste mareritt.
På relativt kort tid har jeg vært gjennom så vanvittig mye, jeg har måttet stå i enorme påkjenninger, forholde meg til store kontraster, utholde fryktelige psykiske belastninger.
Jeg er en helt annen nå, enn jeg var for 4 år siden. Og jeg kan aldri igjen bli den jeg var.
Noe jeg skulle gitt hva som helst for!
For det ville betydd at jenta jeg fikk for nesten 4 år siden hadde vært frisk.
Og at de snaue 4 siste årene av livet mitt ikke hadde vært et mareritt.

Men jeg står igjen som en annen person, så uendelig mange drømmer og illusjoner fattigere.
Og det er ensomt å være der jeg er.
Jeg har måttet leve med påkjenninger så tøffe at de fleste engang ikke orker å tenke tanken på at det finnes folk som må ha det slik, som må oppleve å se sitt eget barn lide, kjempe, tape kampen og dø, uten noensinne å ha hatt det godt.
Hvilket har gitt meg erfaringer som gjør at jeg stort sett føler at jeg lever på en helt annen planet enn de fleste andre, med et helt annet perspektiv på hva som virkelig betyr noe og er viktig her i livet enn veldig mange andre.
Noe av dette er det jeg forsøker å formidle med denne bloggen.

I tillegg til at det er terapi for meg å skrive om hvordan jeg har det, håper jeg med tekstene i bloggen å vise folk hvordan livet plutselig kan bli snudd opp ned helt uten forvarsel, og hva dette kan gjøre med et menneske.
Jeg ønsker at folk gjennom å lese det jeg skriver skal tørre å kjenne på ubehagelige følelser omkring det å erkjenne hvor vanskelig livet kan være.
Jeg ønsker å bidra til å gi andre perspektiv på livet, og reflektere litt over hva som virkelig betyr noe, og hva som egentlig ikke er viktig i det hele tatt.

Jeg vet ikke om jeg lykkes.
Jeg ser jo av counteren og traffic-feeden at bloggen min har lesere.
Men kommentarer er det heller sparsomt med.
Er det fordi folk ikke blir truffet av det jeg skriver? Er min datters fryktelige skjebne og min personlige tragedie rett og slett helt uinteressant for andre?
Eller er temaene så vanskelig at mange lesere velger å ikke forholde seg til min virkelighet?
Dere som trofast tar dere tiden og bryet med å legge inn en liten kommentar, til dere vil jeg si tusen takk! Men dere kjenner jeg, og jeg vet at dere forstår og at dere bryr dere, dere har betydd og vil fortsatt bety masse for meg!
Men hvem er de andre leserne?
Og hvorfor velger dere å ikke kommentere?
Det lurer jeg på.

Jeg vet at jeg kunne vært flinkere til å svare i kommentarfeltet, det får være et forsett for det nye året.
I året som kommer bør jeg vel også vurdere hvor veien videre for denne bloggen skal gå, i og med at hun som var hele grunnen til at bloggen ble startet, ikke er her mer...
Livet må gå videre selv etter en så traumatisk og skjellsettende epoke som jeg har vært igjennom, og jeg har valgt å henge med så godt jeg kan. Tidvis er det vanskelig, det føles som om livet raser avgårde i et tempo jeg knapt klarer å følge. Og det er da det er godt å skrive i bloggen om det som er tøft og tungt.
Men jeg har det jo mye fint også, jeg er jo ikke bare trist, og det kan jeg nok bli flinkere til å formidle.

Når jeg nå går det nye året i møte, velger jeg å forsøke å gjøre det med et åpent sinn, uten for mange forventninger, men med ønske om mange gledesfylte stunder for meg og min familie. Det er vel egentlig det beste vi kan håpe på alle sammen!?

Godt nyttår!

17 kommentarer:

Gøril sa...

Kjære vennen min. Jeg tror mange som leser her, ikke vet hva de skal skrive. For de må jo bli satt ut over å lese dine ord, om å miste Nussejenta. Det går jo inn på hver enkelt, noe annet skjønner jeg ikke i allefall. Jeg vet selv ikke hva jeg skal skrive, men tenker at jeg må få ned noen ord, noen tanker, slik at du vet jeg har vært her og lest. Ofte blir ordene borte i hodet mitt, for jeg finner ikke de rette. De rette ordene finnes jo ikke :( Ingenting jeg sier kan få tilbake Nusse, og ingenting kan gjøre henne frisk :( Det er jeg kjempelei meg for, kjære Plomma-min.

Jeg er veldig glad i bloggen din, den er så ærlig, og den får frem masse tanker. Jeg håper du fortsetter med den, du er så god til å skrive.

En stor klem til deg, og håper at dagen i dag blir fin og god for deg.

Marit sa...

Hei Plomma. Jeg leser ofte bloggen din, men kommenterer sjelden. Vanskelig å forklare hvorfor, men kanskje det at jeg selv ikke har opplevd å ha et så sykt barn selv og opplevd det samme marerittet som det du har. Jeg synes det er vanskelig å si noe annet enn at jeg tenker på deg støtt og stadig og sender deg store, varme klemmer. Det er ofte sånn jeg føler når jeg møter mennesker som har mistet noen som er uendelig kjære. Blir liksom litt keitete og redd for å si feil og dumme ting. Du skal vite at du skriver utrolig vakkert om sorgen din, du rører med meg. Nusse har rørt ved meg med sitt usigelig vakre vesen.

Klem Marit - mammabee

Anonym sa...

Kjære deg.Jeg er innom her titt og ofte siden jeg dumpet over deg for et års tid siden på Bare Prat da jeg googlet snøggelbøggelmønstre.. Satt og smilte meg gjennom bare prat og følte jeg hadde dumpet rett i fanget på en venninne! Så dumpet jeg videre inn på Plommas og fikk virkeligheten i fjeset med et brak. Siden den gang har du fulgt meg i tankene jevnlig, jeg tenker på deg stadig og har lagt inn et par kommentarer. Stort sett har jeg derimot nøyd meg med å holde tankene for meg selv, ikke av noen spesiell grunn, egentlig. Jeg synes du deler utrolig godt og nært av dine vanskelige tider, det er vondt å følge deg og jeg skulle så gjerne gitt deg en klem. Det er utrolig hvor tilfeldig og urettferdig livet er. Jeg skal bli flinkere til å dele tanker, legge igjen en kommentar og vise deg at jeg tenker på deg. Du har gitt meg mye, latt meg ta del i varme, sorg og opplevelser gjennom året, takk. Jeg fortsetter å holde deg i sjelen, og ønsker deg og dine alt godt for det nye året. Varm varm hilsen Ine

Anonym sa...

Kjære Plomma

Er innom bloggen din titt og ofte for og se hvordan det går med deg. Er ikke så flink til og legge igjen kommentarer,klarer ikke alltid og formulere det jeg vil skrive til deg.Så da lar jeg være og kommentere.
Det rører ved meg hver gang jeg leser bloggen din,du er så ærlig og sterk Plomma! Du og Nusse vil jeg alltid huske! Og jeg tenker på deg Plomma!
Klem fra Maddie

Anonym sa...

Hei Plomma, jeg er også en fast leser, er dårlig på å legge igjen kommentarer. Går ut herfra mange ganger med så mye tanker for du skriver jo alt hva jeg føler til tider. Takk for at du deler. Mange klemmer fra englemamma

Plomma sa...

Tusen takk for det dere skriver alle sammen! (ser dere, jeg har allerede begynt å jobbe med forsettet om å være mer aktiv i kommentarfeltet!)
Gøril, Marit, Maddie, englemamma, dere kjenner jeg jo fra før, men setter ikke mindre pris på ordene deres for det.
Ine - veldig hyggelig å bli litt bedre "kjent" med deg, fint at du fortsetter å titte innom hos meg fra tid til annen etter at du "ramlet over" denne bloggen, veldig glad for at du la igjen noen ord!

Anonym sa...

Kjære Plomma
Takk for det gamle-og et riktig Godt Nytt År til deg!!

Klem fra Maddie

Anonym sa...

Godt nyttår! Måtte det bli fylt med varme og gode stunder for deg og dine, med smil og gleder, samhold og styrke. Smil og klem, Ine

Una sa...

Kjære Plomma,
aller først; Godt Nytt År til deg! Du ønskes det så inderlig av hele mitt hjerte!

Jeg tenker at det kan være vanskelig for andre å skulle kommentere noe som for de aller fleste er helt ukjent og som man ikke har mulighet til å sette seg inn i, og det gjør det vanskelig å finne de riktige ordene. Jeg merker det for min egen del også, at jeg kan være redd for å si noe galt eller sårende, selv om jeg bare mener å vise min medfølelse og omtanke. Det er jo det siste man vil; å såre på noen måte! Og i en så vanskelig livssituasjon er man jo veldig sårbar...
Men det er så klart godt og viktig å få tilbakemeldinger og omtanke.

Historien din om livet med Nusse er utrolig sterk lesning. Det er sterkt og hjerteskjærende å ta del i det - og også om hvordan livet ditt går videre nå. Men også en berikelse i livet.
Tusen takk for å få ta del!

Jeg ønsker det aller beste for deg i dette nye året!
Og jeg ser frem til å ta del i bloggen din videre.

God varm klem.

Una sa...

Forresten, det gikk visst litt fort da jeg skrev den forrige kommentaren; jeg mente det er en berikelse for oss utefor å få ta del i historien din, men selvfølgelig skulle man ønske at alt det vonde ikke hadde skjedd! Men når det først ble sånn, er det fint (og vondt) å få ta del...
Det måtte jeg bare få oppklare, hvis det ble forstått på en annen måte ;)

Anonym sa...

Hei Plomma! Jeg fant bloggen din i desember og har lest nesten alt i den. Jeg er generellt dårlig på å skrive også i foreldrehjelpen. Jeg har selv en datter som er født samme år, 2006 og har forsinket utvikling. Hun er fysisk ikke plaget med noen ting men jeg er helt nede i kjelleren for at hun ikke snakker, for at forståelsen er liten og for at hun ikke ble sånn som jeg ville. Jeg skjønner deg enda så godt og alle tanker du har om livet. Dem deler jeg helt med deg. Klarer du å gledes over de to store barna du har? Jeg lurer på om jeg kan klare å gledes over livet igjen. Jeg har en frisk sønn på 6 år men all glede er bare borte. Jeg håper virkelig at tiden gjør at du kommer deg ovenpå og at du får levd livet fint sammen med dem du er glad i. Klem fra Helena "nydelig datter"

Sofia sa...

Hei Plomma!
Godt nytt år! Måtte 2010 bringe flere gleder enn sorger.
Leser jevnlig, men det er vanskelig å vite hva man skal svare. Ord blir fattige... Likevel kan jeg kjenne igjen enkelte tanker og følelser, og det er sterkt.
Ønsker deg og dine et innholdsrikt og givende år!
~Sofia~

Plomma sa...

Veldig glad for så mange kommentarer!
Tusen takk til dere som tok dere tid til å skrive noen ord!
Klem til dere fra meg!

Solveig sa...

Din blogg er uvurderlig, kjære Plomma. Jeg tror at de som leser, sitter igjen med tusen tanker. Det kan være vanskelig å finne de rette ordene når man blir så ettertenksom. Jeg er sikker på at du setter tanker og følelser i gang hos alle som leser. DU BERØRER OSS ALLE. Det er grunnen til at nettopp din blogg er så spesiell og så viktig. Så lenge du føler at det er godt å få tankene dine nedskrevet, og du vil dele de med oss andre, håper jeg du fortsetter.

Nusseliten har satt dype spor, og lever videre i så mange hjerter ' der ute'. Det er godt, og på samme tid vondt å få ta del i sorgen og drømmen din som for alltid vil leve side om side. Og du vet, at jeg kan gjenkjenne en del av det du skriver, som mamma til en funksjonshemmelig skatt - og dine ord setter i gang tankeprosesser hos meg hver gang.

Ønsker deg og dine et veldig godt og fredelig 2010! Glad i deg, vennen. Klem fra meg.

Plomma sa...

Du er god du Solveig! *klemmepå*

Anonym sa...

TAKK for at du skriver så uendelig ærlig, sterkt og fint.. Jeg kom innom bloggen din ved en tilfeldighet, og du skal vite at du rører meg med din historie! Og dine ord betyr noe for meg, får meg til å tenke, endre spor, sette ting i perspektiv.. Jeg kjenner at historien din røsker opp alt av smerte jeg kan føle på, uten å ha opplevd det selv..

Margaretha sa...

Kjære Plomma.
Jeg vil bare gi meg til kjenne.Jeg snublet ganske tilfeldig over bloggen din,via en annen blogg jeg følger.
Du skriver godt.Ærlig,vakkert og rått.Du sier noe om kommentarer...jeg vil tro at folk rett å slett ikke vet hva de skal skrive,for folk er ofte redde for å si noe feil,for å såre.
Jeg har vært redd for å kommentere her sjøl,lenge.Men jeg kunne ikke la være.Jeg tenker på deg ofte,for du har rørt noe ved meg,langt inn i hjerterota mi.
Min sorg er annerledes enn din,men likevel kan jeg forstå deg.Det dreier seg tross alt om ungene våre,det aller,aller kjæreste vi har.Jeg har også kjent litt på det du et sted skriver,at folk er redde for å spørre,osv.Jeg vet så inderlig vel hvordan du har det!Etter at min sønn fikk diagnose har jeg mistet mange venner.Det er ingen som kommer hit lenger,ingen som ringer,folk sladrer om "hu med den rare ungen"..
Så,om jeg for lov,så vil jeg gi deg en stor klem.Fra en mamma til en annen.