onsdag 9. desember 2009

Blir det jul i år også?

Julen nærmer seg med stormskritt, i morgen er det bare 2 uker igjen til julaften. Min hektiske hverdag er for tiden enda mer heseblesende, og jeg kjenner presset. Jeg er på jobb til sent hver ettermiddag. Mann og barn krever sitt. Jeg vrir hodet for å finne ut hva som skal kjøpes i gave til familie og venner, løper en runde på handlesenteret etter jobb eller før trening eller mellom fritidsaktiviteter, og får rasket med meg en gave eller to, det er fortsatt mange igjen. Jeg har så vidt rukket å henge opp adventsstjerner i vinduene, og pynte opp litt utenfor inngangspartiet. I år er første gang på lenge at det ikke er lys på grantreet på tunet, men vi har rett og slett ikke rukket å få det i orden. Julekort, får jeg ordnet det i år? Rekker jeg å lage ferdig de hjemmelagede julegavene jeg hadde planlagt? Haugen med klesvask vokser. Støvpølsene ruller. Det blir ikke snakk om noen ekstra grundig rengjøring før jul i år, det får holde med litt ekstra rydding og en vanlig fredagsvask. Tiden løper av gårde og jeg strever med å henge med. Flere lange nattevakter venter før jul. Julestemning har jeg ikke. Alt er bare stress og mas. Det blir en annerledes jul i år.

Jul uten vår vesle nusseskatt.

Jul med henne var for så vidt heller ikke så stas. Hun forsto jo ikke noe av det. Var ikke i stand til å dele forventningen og gleden. Det var utrolig vanskelig å finne på gaver til henne, som hun kunne ha nytte av. Glede seg over gaver klarte hun jo ikke. Men det er likevel så rart at hun ikke skal være her i år. Så vondt at hun måtte dø for å få fri fra alle plager og alt vondt.
Og tanken på hvordan det skulle ha vært, med en frisk snart-fireåring forventninsgfullt springende rundt, spøker i bakhodet… Tro om alt hadde føltes bra da?

Jeg hadde behøvd å være sammen med mine nære og kjære på julaften i år. Jeg hadde behøvd litt ro for sjelen, tid til refleksjon. Men så skal jeg attpåtil jobbe. Klokken 15 på julaften starter jeg, og kommer ikke hjem igjen før om formiddagen førstedag. Årets mests forhatte vakt. Det er selvfølgelig ingen som vil bytte med meg. Det er til å grine av.

God jul, liksom.

2 kommentarer:

Una sa...

Kjære deg,
dine tunge dager, fylt med så mye... Sorgen som er stor og tung i seg selv - og så har du det så hektisk på alle plan. I forhold til jobb og andre plikter, håper jeg du får være med å velge denne veien, at du får velge hvordan veien videre skal kunne være best mulig for deg.
Til tross for en tung jul, med jobbing i tillegg, ønsker jeg deg kraft til å gå den i møte. Jeg ønsker deg en så god tid som over hodet mulig!
Jeg tenker sånn på deg!
Takk for at du deler dine tanker og erfaringer, Plomma.

Mange tanker og god klem fra meg.

Gøril sa...

Jeg synes det er så trist at du må jobbe på julaften. Jeg har ikke ord. Det er urettferdig. Det er så mye som er så urettferdig, og du burde i allefall få lov å være sammen med barna dine på denne dagen, og få lov å hvilt deg. Det blir sikkert en tung dag kan jeg tenke meg, selv om den skal være fylt med så mye glede. Julen blir nok rar på mange måter, når vakreste Nusse ikke er der.
Selv om hun ikke visste hva jul var, så var hun allikevel tilstede og feiret sammen med dere.
Skjønner at det vil føles tomt i år.
Jeg tenker så mye på deg kjære venn. Skulle ønske jeg kunne love deg at julestemningen ville komme og at julen blir bra, men det kan jeg ikke. Jeg kan i allefall håpe at den blir så fin som den kan, og at du får nok hvile, nok søvn og masse kos fra barna dine.

Glad i deg, og en stor klem.