fredag 5. februar 2010

Bli hjemme eller ikke?

To vanskelige merkedager nærmer seg.
Fødselsdagen, og dødsdagen, til min elskede prinsesse.

Jeg lurer på hvordan de vil bli. Vil det bli forferdelig vanskelig?
Jeg vet ihvertfall at jeg syntes fødselsdagene var veldig tøffe da hun var i live.
Eller kommer det til å gå etter omstendighetene greit?
Vil jeg ønske å ha tid alene disse dagene, til refleksjon og ettertanke,
eller vil det være bedre for meg å ha noe annet å tenke på, noe å henge fingrene i?

Mine to vidunderlige og dyrebare friskusbarn har lenge sagt at de vil feire lillesøsters fødselsdag med en kake med fire lys...
Kanskje vil vi kikke litt ekstra på fine bilder, se nærmere på tingene i minnekisten hennes. Kanskje se noen filmsnutter av henne, det er noe jeg ikke har orket å gjøre så mye siden hun døde.

Kjenner jeg meg selv rett, kommer den pliktoppfyllende delen av meg til å sørge for at jeg kommer meg på jobb (heldigvis jobber jeg kun dag begge dagene), og nok en gang skyver tanker og følelser unna til fordel for arbeidet.
På den annen side kjenner jeg jo av og til, eller egentlig stadig vekk, på at tempoet i livet mitt til tider er vel høyt, og at jeg behøver større rom for å reflektere, føle og minnes. Men så vet jeg også at for mye tid til å tenke ikke er bra for meg (beslutningsvegringen lenge leve, eller, det skal visst ikke være lett!?).

Det jeg vet, er at jeg gruer meg.

Ventetiden føles så lang når man gruer seg, og gir rom for så mye tankevirksomhet.
Men livet har lært meg at å grue seg til noe veldig vanskelig, i de fleste tilfeller er mye tøffere enn det man faktisk venter på. Selve hendelsen varer gjerne ikke så lenge, og blir ofte en forløsning av mange oppsamlede følelser og mye innestengt tensjon.

Selv det å oppleve sitt eget barn dø er ikke like ille som å vente på at det skal skje.
Det er ventetiden som var desidert verst, uutholdelig, jeg følte at jeg ville gå fra konseptene. Og så skjedde det...
Etterpå er alt annerledes, alt er fremmed og nytt.
Og tiden tikker videre, ubønnhørlig.
Livet går videre, det er det eneste livet vi har, og vi må henge på for å få så mye vi kan ut av det, selv om alt i hele kroppen skriker i protest over at alt liksom skal gå videre når noe så forferdelig har skjedd. At liksom ikke dette var så rystende at hele tiden ikke bare stoppet opp?

Men tiden går, og tiden vil vise hva jeg gjør
når merkedagen plutselig er der.
Først er det mange tanker som skal tenkes.

9 kommentarer:

Marit sa...

Hei du, Plomma.

Vanskelige valg, men jeg tror at hjertet ditt allerede har tatt et valg, jeg. Ønsker deg alt godt og håper at merkedagene blir fylte av gode minner om verdens vakreste Nusse.

Klemmer

Anonym sa...

Hei Plomma

Jeg fant bloggen din for noen dager siden, og jeg måtte ta litt pauser fra den før jeg hadde lest hele- veldig sterk lesing for en mamma. Du er så direkte og ærlig at jeg ble til tider helt satt ut. Jeg kjenner med igjen i mange av dine tanker rundt det å ha en handikappet barn, noe jeg har selv. Mange av mine "forbudte", kaotiske tanker jeg ikke tør å deler med noen, klarer du å dele med hele verden. Jeg kan bli skremt av meg selv når det er som mørkest.

Jeg har tenkt mye på deg de siste dagene og kommer til å tenne et lys for din nydelige Nusse den 11. februar.

Klem fra Martine

Una sa...

Skjønner så godt at du tenker mye på de spesielle dagene som nærmer seg... Kjenner meg så godt igjen!
Det er nok som du sier, at det ofte er ventingen som er verst, og når dagen endelig er der, ble det ikke så intenst likevel...

For min del var ventingen i forkant av Ive sin bursdag verre enn selve dagen. Selv om morgenen var uutholdelig trist, så gikk jeg litt på siden av meg selv resten av dagen. Jeg koblet nok litt av. Og dagen etter var jeg helt utslitt av alle tankene og av tiden i forkant.
Selv om det nok koster enormt mye krefter, tror jeg det er viktig å ikke bare la slike dager gå uten å kjenne litt ekstra på de. Markere dagene på et eller annet vis, samtidig som det ikke gjøres for mye ut av det på tross av det en kan makte...

Tenker på deg, Plomma, jeg håper det vil bli godt å kunne minnes Nusse sammen med familien og sammen kunne kjenne på alt som er...

God klem fra meg.

Plomma sa...

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar, Martine, og takk for at du tenker på nussejenta mi...

Marit, jeg aner faktisk ikke hva jeg skal gjøre på bursdagen og dødsdagen, tror vel jeg kommer til å gå på jobb, ihvertfall på bursdagen, men er slettes ikke sikker på at jeg burde. Og dødsdagen blir nok tyngre...

Una, tusen takk for at du deler din erfaring, jeg skal virkelig prøve så hardt jeg kan å gjøre noe ekstra på bursdagen, og gi følelsene litt ekstra rom.

Setter veldig pris på at dere legger igjen noen ord!

Solveig sa...

Skjønner godt at du har mange tanker nå i forkant av 11.februar, dagen da nusse skulle fylt 4 år.
Jeg vil tenne et lys til minne om henne på torsdag <3

Gode, varme klemmer fra meg.

Anonym sa...

Sender deg nok en gang varme tanker og en god klem, legger ved litt solskinn og vårtegn, fuglesang om morgenen og drypp fra taket. Skulle gjerne sendt deg ekstra styrke til å ta frem når det trengs, skulle gjerne sendt deg rolig søvn, glade stunder og lette ben. Du er sterk både for deg og dine, pass på deg selv!
Varm klem, Ine

Plomma sa...

Tusen takk, Solveig og Ine, for gode og varmende ord!

Sender gode klemmer tilbake!

Anonym sa...

Kommer til og tenke på deg i morgen Plomma,dagen Nusse skulle blitt 4 år. Skal tenne lys til minne om Nussejenta di. Dere vil alltid være i tankene mine <3

Klem fra Maddie

Anonym sa...

Hei Plomma, jeg kommer også til å ha deg og nusse i tankene i morgen. Kan ikke hjelpe deg med valg av hva du skal gjøre men jeg har stor tro på at du velger det som er rett for deg å gjøre.

Kommer til å tenne lys for englebarna våre (11.feb. er det ett år siden begravelsen til min lille gutt)

Mange varme klemmer fra englemamma