mandag 9. mai 2011

«Jeg ville aldri vært foruten!»

I løpet av de siste 5 årene har jeg kommet i kontakt med mange foreldre til funksjonshemmede barn. Og selv om de fleste er utslitt av å kjempe for å få den hjelpen barnet og de har krav på, så er det utrolig mange som sier at de er utrolig takknemlig for annerledesbarnet de fikk, tross alt slit og alle frustrasjoner sier de at de aldri ville vært foruten, og mange sier at de har lært utrolig mye og blitt bedre mennesker på grunn av barnet, de føler at livene deres har blitt beriket av å få et annerledesbarn. I noen tilfeller kan jeg forstå hva de mener, og tro at jeg også ville følt det på samme måte hvis vår situasjon hadde vært tilsvarende. Jeg har for eksempel en veldig god venninne som har ei skjønn og livsglad jente med noen ekstra utfordringer, og når jeg ser denne jenta, ser og hører om alt hun får til, blir jeg vanvittig imponert og skjønner at mammaen virkelig er kjempestolt – og at hun ikke ville vært foruten.

Jeg er ikke der i det hele tatt. Jeg ville vært foruten annerledesbarnet. Og den eneste måten jeg kunne påvirket dette på, ville vært å ikke få henne i det hele tatt. Så hvis jeg kunne, ville jeg ikke nølt et nanosekund med å forandre beslutningen om å få barn nummer tre, slik at nusse aldri hadde blitt født. Tenk om jeg hadde nøyd meg med de to flotte, friske barna jeg allerede hadde... Jeg ville selvfølgelig aller helst hatt en frisk nusse, og det falt meg egentlig aldri inn at det kunne gå så galt med barn nummer tre. Men det fikk jeg altså lære, på den grusomste, mest brutale måten jeg kan forestille meg. Det er selvfølgelig ikke det at jeg ikke elsket henne. Jeg elsket henne minst like mye som mine to andre barn. Det er heller ikke det at jeg ikke ønsket å ofre meg for henne eller gjøre alt jeg kunne for henne. Det var en selvfølgelighet! Og jeg hadde gladelig gitt mitt eget liv om det kunne gjort henne frisk.

Nei, det dreier seg utelukkende om den ufattelige, bunnløse lidelsen hun måtte gjennomleve, hver eneste dag av sitt plagede, korte liv. Noe intet menneske skulle måtte gjennomgå, spesielt ikke et uskyldig lite barn, som slett ikke hadde bedt om å bli født. Jeg satte til verden et barn som hadde et fryktelig liv, og verken jeg eller noen andre kunne gjøre noe som helst for å lindre hennes plager i den grad at vi kunne begynne å snakke om livskvalitet og et meningsfylt liv. Det går bare ikke an å føle takknemlighet for å ha hatt et slikt barn, for meg ville det være det samme som å si at det var legitimt at hun led. Det går ikke an å tenke at jeg aldri ville vært henne foruten, eller at jeg skulle ønske hun fortsatt levde, fordi det ville betydd fortsatt daglig lidelse for henne for å tilfredsstille min egoisme.

Jeg skal ikke fornekte at jeg lærte mye av å være mammaen til nusse. Hun viste meg først og fremst hva som virkelig betyr noe her i livet, og hva som overhodet ikke spiller noen rolle og det ikke er noen vits i å bruke tid og energi på. Hun viste meg hva virkelig tapperhet og styrke var, og hvor mye et menneske kan tåle. Jo, jeg har sannsynligvis rett og slett blitt et bedre menneske. Men prisen var så altfor høy, ei vakker lita jente måtte ha det vondt hver eneste dag av livet sitt for at jeg skulle lære disse tingene og bli et bedre menneske. Og det var det neimen ikke verd, ikke i nærheten engang. Alt jeg lærte av henne, er kunnskap jeg ville gitt avkall på umiddelbart, dersom det hadde betydd at hun ikke hadde måttet lide. At jeg ble et bedre menneske av å være mammaen hennes, jeg ville gladelig vært en overfladisk, ignorant og arrogant drittkjerring hvis det betød at nusse hadde fått være frisk. 

Misforstå meg ikke. Tro ikke at jeg ikke er stolt over å ha vært mammaen til nusse, for det er jeg, uendelig stolt! Hun var jo verdens vakreste! Verdens sterkeste og tøffeste var hun, og en ordentlig liten hjertetyv. Tross alle sine begrensninger, alle sine utfordringer, sin manglende evne til å uttrykke seg, så stjal hun seg en plass i mange mange hjerter, også hos mennesker som aldri fikk møte henne, til og med etter sin død. Tross den elektriske stormen som konstant raste i hjernen hennes og blokkerte alle forsøk hun måtte ha gjort for å uttrykke seg, for å mestre, så klarte hun av og til å smile de vakreste smil, av og til å lage de nydeligste små lyder som ikke var av gråt og smerte. Når jeg tenker på alt hun måtte utholde fatter jeg ikke at hun orket å kjempe seg gjennom så mange kamper som hun gjorde, hun var pur, legemliggjort tapperhet. Hun var skjønnhet, mykhet og varme. Hun var verdens sterkeste, svakeste lille skapning. Hun var så uendelig fin. Hun var min, min kanskje aller største stolthet, og aller største fortvilelse, på en gang.

Men jeg ville vært henne foruten. For hvis hun hadde sluppet å leve hadde hun sluppet å ha det vondt. Og jeg er ikke takknemlig for at jeg hadde henne. For det ville betydd at jeg ville vært takknemlig for at hun hadde det vondt. Lærdommen hun ga meg ville jeg gladelig vært foruten, fordi det ville betydd at hun aldri hadde levd og måttet lide, eller aller helst at hun hadde vært ei frisk, livsglad og superbortskjemt lita jente. Hun som jeg savner så inderlig, hun ser akkurat ut som min nusse, er akkurat like myk og varm, men hun har ingen plager, ingen bekymringer, og hun kan leke, le, skravle, tulle, løpe, kose, knuge lubne barnearmer om halsen min og hviske "mamma"... 

"Hon fattas mej! Hon fattas mej så det skär i bröstet!" (ord av Astrid Lindgren)


8 kommentarer:

Monica sa...

Kjære Plomma, for et godt innlegg! Jeg tror ingen foreldre egentlig mener at det er "greit" å få et barn som ikke har det bra med livet sitt. Men det er vel en måte å overleve på og å takle skyldfølelsen, når vi sier at "vi ikke ville vært foruten". Jeg har hvertfall hatt stor skyldfølelse for at jeg satte til verden en gutt (verdens vakreste selvfølgelig) som plagdes. Han hadde gode stunder absolutt - det er vel det som gjør at man har hodet over vannet....
Takk for en flott blogg!

Anonym sa...

Kjære deg, jeg har nå grått (og smilt av lyspunktene) meg gjennom hele historien din om din lille Nusse. Du skriver så fantastisk godt og åpent - jeg klarer heldigvis ikke å sette meg inn i din situasjon, men du gir et innblikk i hvordan livet kan være. Du er veldig modig som tør å dele tankene dine, spesielt alle de vonde som mange ikke engang våger å tenke.

Takk for at jeg får lese den flotte bloggen din, selv om jeg som kommende trebarnsmor burde holdt meg langt unna slikt...

Vibeke sa...

Jeg ble lagt inn som anonym, ville signere med navn :)

Bente sa...

Hver gang jeg er innom bloggen din så glemmer jeg nesten å puste mens jeg leser. Du skriver så utrolig sterkt og levende.Som jeg har skrevet tidligere så kjenner jeg meg så utrolig godt igjen i det du beskriver, og det er til stor hjelp for meg. Er ikke så flink til å sette meg ned å skrive selv, noe jeg nok burde gjøre for å ikke skubbe alt det vonde bort, men er innom bloggen din ofte og da kommer mange tanker fram. Takk for at du er til stor hjelp.
klem Bente

Siri sa...

Du skriver så flott, Plomma!
Jeg er jo en av dem som føler meg takknemlig, som føler meg beriket, og som ikke ville ønsket et annet barn, uansett hvor underlig det må høres ut. Men min Evy Kristine levde i bare tre dager, og hun ble medisinert så hun ikke hadde det vondt. Jeg fikk jo muligheten til å velge henne bort, men jeg kunne jo ikke det. Det var bare ikke et alternativ.
Det er ikke alltid vi har noe valg, uansett om vi vet eller ikke. Men ingen av oss ønsker eller tåler at våre barn skal ha det vondt. Takk for at du skriver!
Klem fra Siri

Plomma sa...

Tusen takk for ordene deres!
Siri, jeg fikk lest din kommentar også, før blogspot-problemer gjorde at den forsvant. Håper det går greit med dere!

Monica, skjønner hva du mener, det er nok en overlevelsesmekanisme. Lærte mange av dem i årene med nusse... Selv om det ikke var noens skyld at ting ble som de ble verken for dere eller oss så har nok vi mammaer vanskelig for å fri oss fra den giftige skyldfølelsen...

Vibeke, takk for at du leser og lar deg bevege av ordene mine om nusse, hvert eneste hjerte hun har satt spor i betyr uendelig mye!

Bente, er glad for at ordene mine kan hjelpe deg... Skriv gjerne en mail til plommasblogg@gmail.com hvis du har lyst!

Klemmer til dere alle, setter så voldsomt stor pris på kommentarene deres!

Connie Iren sa...

Ååååh, Plomma, så sterkt... Jeg skjønner så utrolig godt hva du mener med det du her skriver. Ville bare si det. Jeg gråter for lille Nusse når jeg er innom bloggen din! Og det vekker en del kjente følelser i meg når jeg leser enkelte ting du skriver... Jeg opplevde riktignok ikke å ha et funksjonshemmet barn, men jenta mi døde i mors liv, 8nde svangerskapsmnd...

Jeg var på sykehuset i dag, og der så jeg en lam jente på kanskje 5-6 år. Hun satt i vogn med nakkestøtte, og kunne knapt røre en muskel. Kun nakken/hodet så ut til å være nogenlunde i funksjon, hun var helt stille. Moren løftet henne opp av vognen, hun lå nærmest som et slakt i armene hennes (bortsett fra at hun kunne snu litt på hodet). Så vondt jeg fikk av den lille vakre piken... Hun var så pen også. Hvorfor skal noe slikt ramme uskyldige barn? Jeg får vondt inni meg... Da jeg satt der, var jeg redd foreldrene skulle se bittert på meg og tenke at jeg ikke forstod, tenke at ingen rundt dem forstod situasjonen deres. Se på alle de andre som "vanlige" mennesker - jeg har vært der selv, ønsket at menneskene rundt meg skal se rett gjennom meg, forstå meg, tenkt at ingen rundt meg vet, ingen forstår... Det er en forferdelig følelse.

Connie Iren sa...

"se rett gjennom meg", skrev jeg, mente vel egentlig å si "ønsket at menneskene rundt meg skal se meg i øynene og lese meg, se hva jeg har opplevd". Jeg skulle bare såå ønske at andre kunne kjenne 100% på følelsene mine. Høres egoistisk ut, men alle vil vel bli forstått... Er jo en grunn til at vi skriver blogg, vel?