søndag 12. oktober 2008

En storebrors betraktninger

Gutten min på 6 år var med for å hente nusse i avvekslingsboligen i kveld, og på veien ville han prate om litt av hvert. Aller mest lurte han på hvordan det var å ikke tåle lys og være mørkeredd på en gang. Så pratet vi litt videre om at det finnes mennesker som blir syke av sollys, at man kan bli syk av aldri å få sol på seg, og at noen ikke tåler mat og må få næring rett i blodet for å leve. "Blir de syke av å spise mat da?" spurte han. Jeg svarte bekreftende, hvorpå han lurte på hvordan slags syke de blir, om de blir sånn som nusse? "Nei, ikke som nusse" svarte jeg, hvorpå poden konstaterte "Nei, ingen er som nusse". Og det har han jo helt rett i...

Da vi hadde fått lasset all nusses bagasje og utstyr inn i bilen og jeg festet ei halvsovende jente i bilsetet, sto storebror ved siden av og pratet og koste forsiktig på henne "Jaa, nusse, du er så pen du nusse, det er storebror, storebror som prater og koser med deg". Da slo hun øynene opp og "svarte" med en av sine sjeldne lyder, og storebrors ansikt lyste opp: "Jeg tror nusse forsto hva jeg sa, mamma!"

Jeg valgte å ikke si noe. Den fine gutten min er storebror, men han har aldri fått oppleve hva det egentlig innebærer å være storebror. Han har aldri engang fått oppleve at hans egen lillesøster kjenner ham. Aldri kunnet leke med henne, vise henne verden, aldri kunnet føle at det er greit å synes hun er plagsom, at det er vondt å alltid måtte komme i annen rekke. Men i dette øyeblikket var han så stolt, for han følte at lillesøster hadde forstått hva han sa. Han fikk føle seg litt som en storebror.

Og resten av hjemturen fortsatte vi å prate om slike ting som seksåringer pleier å filosofere over, og han avsluttet med en gjettekonkurranse: "Mamma, hvem er det jeg tenker på nå, som er oransje, med hvite striper, ikke veldig stor..." (Alle som har sett Finding Nemo vet at svaret er Marlin) Jeg kan min Nemo, og "gjettet" selvfølgelig riktig. "Men mamma, hvem er det som er liten, og veldig søt, og ganske syk?" Jeg lot som om jeg ikke klarte å gjette. Halvt oppgitt, halvt lattermildt kom det fra poden: "Jo, lillesøstra mi vel!"

7 kommentarer:

Imse sa...

Å, Plomma, nå renner tårene her. Storebror er en fantastisk storebror, vet han det?
Jeg er sikker på at selv om han kommer i andre reke osv. han får en helt annen lærdom med seg i bagasjen, jeg fikk det med en utviklingshemmet tvillingsøster, og den har vært gull verdt, selv om det kunne være tungt!

Stor klem fra Imse og Hannah!

Anonym sa...

Deilige lille store gutten!

Han får mangt av mye annet som mange andre får.

Klem fra Storebror og Nusse-mamma'n fra Marian

Anonym sa...

For en flott storebror, Plomma...
Det er nok en bittersøt erfaring å ha søsken som ikke "gir" det normaltfungerende søsken gjør...

Syncopa sa...

Livets realiteter er så harde av og til, at man nesten får lyst til å skrike. Å elske noen når kjærligheten er like vond som den er god, er livserfaring ingen mamma ønsker for noe barn. En kjærlighet ingen storebror på seks år skulle måtte kjenne. Likevel er det dette livet noen ganger gir oss - og som vi prøver å vokse med, leve med, kanskje forsøke å finne en mening i -for de av oss som har behov for å søke etter en.
Nusse er et elsket barn. Tross alt hun kjemper mot og med, tross all lidelsen hennes og deres, er kjærligheten så totalt tilstedeværende. Jeg er overbevist om at på en eller annen måte, via en eller annen sans, så kjenner Nusse også det.

Anonym sa...

Kjempe fin lita jente du har:)
FInt/ godt å lese at det er flere som tar det tungt å oppleve å få et anneledes barn:)


www.olivergutn.blogspot.com

Virgo1971 sa...

Han er en super storebror, fikk tårer i øynene av å lese dette!
Håper vi sees på julebordet!
*klem*

Anonym sa...

"Jaa, nusse, du er så pen du nusse, det er storebror, storebror som prater og koser med deg". Da slo hun øynene opp og "svarte" med en av sine sjeldne lyder, og storebrors ansikt lyste opp: "Jeg tror nusse forsto hva jeg sa, mamma!"
Fine fine vakre godgutten. Tårene her renner og renner. Tenk for et savn han har... Han er en fantastisk storebror! Gla i dere! Klem fra Rognan