tirsdag 2. mars 2010

Det som er bra

Denne bloggen handler veldig mye om triste ting.
Det å få en alvorlig syk datter som jeg ikke kunne hjelpe og måtte oppleve at døde er selvfølgelig det verste som noensinne har hendt meg, men det er også flere andre ting i livet mitt som ikke er slik jeg hadde ønsket og tenkt, noe av det sliter faktisk gansk mye på meg.
Men jeg har også veldig mange bra ting i livet mitt!
Det er selvfølgelig viktig for alle å huske å fokusere på de gode tingene, men kanskje ekstra viktig for meg og andre som også har mye trist å leve med.

Jeg har to fantastiske, vakre, unike, smarte, kloke, morsomme, fine, friske barn, som gir meg så mye glede i livet, og jeg er så utrolig glad og stolt over å få være mammaen deres!
Jeg har en utrolig snill og god og kjekk mann, han er smart og flink og det er ikke den ting han ikke kan fikse. Og så er han så tålmodig med meg, mye mer enn jeg fortjener.
Både mannen min og jeg har foreldre som er utrolig snille og stiller opp for oss alt de kan, særlig nyter ungene godt av å ha så fine besteforeldre som gir dem massevis av kjærlighet og oppmerksomhet, og gode opplevelser og verdifull ballast med i livet.
Og alle sammen har vi helsa brukbart i behold.

Jeg har en jobb hvor jeg får brukt utdannelsen min og vettet mitt, den er krevende og utfordrende og spennende, ofte nervepirrende spennende.
Vi har nok mat på bordet, mer enn nok av klær, tak over hodet og vi fryser ikke.
Vi har biler i fleng, alt mulig sportsutstyr, tilgang på hytte på fjellet, hytte ved sjøen og båt.
Vi har nok penger til at vi ikke trenger å bekymre oss for om regningene vil bli betalt.
Vi har alt vi trenger!

Ungene våre virker å trives på skolen og med fritidsaktivitetene sine. De har venner å leke med på ettermiddagene.
Mannen min har mange kamerater, og sitt helt eget verksted hvor han kan drive med det han liker best, nemlig å mekke og skru.
Om jeg har så mange venner igjen etter årene med nusse er en litt annen sak, det er en del av de jeg tidligere har kalt mine venner som ikke lenger fortjener den betegnelsen, men jeg har også fått noen nye, gode venner i tiden med nusse som virkelig har vært der for meg og fortsatt er der i vanskelige stunder.

Vi kan ikke vente på lykken.
Vi kan ikke tenke at bare vi får gjort det og det, bare ting blir sånn og sånn, DA skal vi få det fint.
Vi må finne ting å glede oss over i livet slik det er til enhver tid. Selv om mye er dumt og man føler at man stamper i motbakke så er ting sjelden bare svart.
Vi må gripe dagen.
Vi må gjøre det beste ut av det vi har.
Vi må finne glede i livet slik det er.
Alt vi har er her og nå.
Det som har skjedd kan vi ikke forandre.
Morgendagen finnes ennå ikke.
Vi må leve nå.
Plutselig kan det være for sent.

5 kommentarer:

Siri sa...

Du er så fin du, Plomma! Du har så innmari rett, og det er så viktig det du sier. Livet er nå og kan ikke leves om igjen. Jeg vet at jeg er altfor flink til å tenke på utfordringene i hverdagen, men har satt meg som mål å fokusere på det som faktisk er veldig bra i livet mitt. Når jeg tenker meg om, så er det jo veldig mye. Jeg har ikke mistet barnet mitt, og dimensjonen i en slik sorg og et slikt tap er vanskelig for meg å forstå. Jeg kan prøve å forestille meg, men det er også det eneste jeg kan gjøre. Jeg er utrolig glad for at du er du, Plomma, og at jeg er blitt kjent med deg og det varme, gode mammahjertet ditt. Dèt er en ting som står på listen over alt som er flott i livet mitt!

Stor klem fra meg

Unknown sa...

Jeg siterer Hans Børli og sier;

Å ja, vi lever sies det.
Vi lever som når det snør i havet tusen nautiske mil fra land.

Klem fra Eirin

Una sa...

Ja, du har rett; Vi må leve nå!!
Tenker mye på det, og tenker det er viktig og bra å ikke ta livet for gitt. Jeg må likevel stadig minnes på, for sorgen kan overskygge takknemligheten for alt det fine i livet.
Takk for at du minner på å finne gleden i det vi har og leve nå!

Berit sa...

Dette er så riktig og så viktig. Men ikke alltid like lett å huske på. For man skulle jo bare gjort det, og hatt det, og...
Håper du får til å glede deg masse over alt det fine du har i livet ditt! Klem fra meg

Plomma sa...

Siri, jeg er veldig glad for å ha blitt kjent med deg også! Du er en fantastisk person og mamma!

Eirin, det var fine ord.

Una, jeg håper det med tiden blir lettere og lettere for deg å se de fine tingene.

Berit, nei det er ikke alltid så lett å huske på. Men denne helgen har jeg ihvertfall hatt en veldig fin helg sammen med en gammel venn jeg ikke hadde sett på lenge.

Klemmer til dere alle med takk for at dere skriver i kommentarfeltet mitt, det blir jeg så glad for!