fredag 26. februar 2010

Sliten

Jeg er så utrolig sliten for tiden.
Det er så mye å gjøre, på så altfor lite tid.
I tillegg har to runder med omgangssyke på 4 uker tæret godt på kreftene.

Arbeidspresset på jobb har vært vanvittig stort den siste tiden på grunn av personellmangel, den ene etter den andre blir offer for den grusomme omgangssyken. Jeg blir ofte sittende utover arbeidstiden om ettermiddagene. Ofte går jeg hjem og føler at jeg ikke har gjort noen god jobb den dagen, og det er ingen god følelse når man jobber med mennesker.
Alt oppleves som et stress, selv hyggelige ting som egentlig burde vært avslappende og energigivende blir et stressmoment når tidsskjemaet er stramt og jeg vet at jeg må bryte opp og halse videre til neste post på programmet.
Ofte er det nattesøvnen det går ut over, det er den eneste muligheten for å knipe inn litt tid.
Og så får jeg svi for det dagen etter.

Likevel rekker jeg ikke over alt.
Jeg burde ryddet og organisert mer.
Jobbet med å få ferdig huset, annenetasjen er like ubrukelig nå som da vi flyttet inn for nesten 5 år siden.
Tilbragt mer kvalitetstid med barna.
Vært en bedre kjæreste for mannen min.
Tatt bedre vare på venner.

Men har jeg egentlig lov å føle meg sliten? Har jeg lov å føle meg stresset?
Jeg har valgt den tilværelsen jeg har nå.
Jeg hadde til og med tenkt å forsøke meg som fulltidsarbeidende trippelarbeidende mamma mens nussejenta mi levde. Jeg skjønner jo nå at det hadde vært helt urealistisk. Det var jo helt sinnsvakt å tro at noe slikt skulle gå an, kombinere en krevende fulltidsjobb med å være mamma til ei lita jente som krevde så mye tilstedeværelse, så mye oppfølging, sugde så mange krefter, trigget så mange følelser. Jeg føler meg som verdens største egoist som ønsket å gjøre dette for meg selv, og trodde jeg ville klare det. Tenk å være så naiv.
Og så døde hun.

Jeg har faen ikke lov å føle meg sliten.
Det var jo dette jeg ville!?
Jeg trodde jeg skulle klare det mens hun levde.
Og så klarer jeg det knapt selv om hun er død.
Det er jo ikke slik ting skulle vært i det hele tatt!
Det er så jævlig absurd alt sammen at det ofte er vanskelig for meg å tro at det er sant, selv om jeg så smertelig og brutalt har levd alt sammen.
Kommer livet noensinne til å føles noenlunde riktig igjen?
For de siste årene har vært så vonde og kontrastfylte, og jeg har opplevd ting som kan få den aller sterkeste til å knekke fullstendig, det har føltes så urettferdig, jeg føler meg frarøvet så mye, de vakre drømmene, framtiden som ble knust.

Skjønt jeg har ingen andre enn meg selv å skylde på.
Det var jeg som satte henne til verden, den ufattelig vakre tapre vesle jenta som måtte lide så altfor mye, jeg klarte ikke å hjelpe henne, og hun måtte dø for å slippe unna lidelser og plager.
Jeg har faen i meg ikke noe med å føle meg sliten.
Min vakreste prinsesse, hun var så tapper, og så sterk, så mye sterkere enn jeg er.
Hun var en av de små kjempene, for god for denne verden, for god for meg.
Til syvende og sist er det bare min feil alt sammen, de siste fire årenes mareritt, de knuste drømmene, og da er det vel bare en passende straff for meg at jeg må leve videre her på jorden med livet hennes på samvittigheten, uten den jenta jeg ønsket meg så sterkt, og med en framtid som for alltid vil mangle en datter, med alt det innebærer av hendelser som aldri vil skje?

Skjønt vi mennesker forsøker å realisere drømmer hele tiden. Min drøm var med de beste intensjoner om glede og lykke for mange fler enn meg selv, inkludert min etterlengtede vesle prinsesse, og ikke ment å skade noen.
En grusom tilfeldighet fra naturens side gjorde imidlertid at det gikk så altfor galt med min vakre drøm om enda et kjærlighetsbarn.
Og et uskyldig lite menneske måtte lide, og dø.
Det går ikke an å oppleve noe slikt uten å bli merket av det for resten av livet. Det er vanskelig å ikke føle skyld.
Jeg lurer på om det blir lettere noen gang, eller om jeg alltid vil streve like mye med disse tankene.
Faktum nå er ihvertfall at jeg er sliten av alt dette.

Måtte våren og de lysere tidene bringe med seg litt sjelero og overskudd for meg og alle andre som strever.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære plomma, dette var ett sterkt innlegg og jeg skjønner hva du mener og sier. Men det er ikke din skyld. Nusse kunne ikke ha fått en bedre mor som bare ville det beste. Det er jo normalen plomma å ville jobbe og gjøre "normale" ting. Jobbe er jo ikke ego men heller en måte å gi deg selv noe å gjøre som gjør at man føler seg som en del av felleskapet. Ønsket om å gjøre ting som andre tar som en selvfølge blir vel ekstra sterkt i den tilværelsen du/vi har vært. Det å se barnet sitt ha vondt og ikke kunne hjelpe er vondt i hjerte for oss foreldre. Du er flink til å sette ord på ting og bruk det for alt det det er verdt. Ønsket mitt for deg er at du klarer å finne en kombinasjon av å kunne slappe av og samtidig kunne yte det som føles riktig for deg på jobb.
Mange varme klemmer til deg plomma

Englemamma

Siri sa...

Kjære, kjære Plomma.

Du må ikke være så hard mot deg selv. Det er så vondt å lese at du skal leve med denne skyldfølelsen. Det er ikke din skyld at Nusse ikke fikk bli født frisk, det er ikke din skyld at hun ikke fikk leve et godt liv fritt fra smerter og ubehag, og det er ikke din skyld at hun døde. Det gjør vondt i hjertet mitt at du skal bære disse tunge tankene.

Det er ikke noe galt i å ønske normalitet i hverdagen, å ønske noe for seg selv. Det var ikke galt da Nusse levde, og det er ikke galt nå. Du ofret så mye i over tre år for den vakre jenta di. Du ga henne alt, Plomma, og du elsket henne mest av alle. Du kunne ikke gjort mer, kjære du. Tenker på deg, fine, flotte Plomma, og hjertet mitt blør for deg, for alt som ble, for alt som ikke ble, og for et hardt prøvet mammahjerte som skal leve videre.

Alle verdens varme klemmer og tanker til deg fra meg.

Anonym sa...

Hei Plomma

Vil bare gi deg en klem!!! Du stod på for Nusse. Du gjorde alt du kunne, for at Nusse skulle ha det så godt som mulig...Du var en fantastisk mamma for Nusse,og Nusse var heldig som hadde akkuratt DEG..
Og kjære Plomma,vær snill mot deg selv,og ikke klandre deg selv.

Klem fra Maddie

Gøril sa...

Det er ikke din skyld kjære deg. Du kunne ikke vite at fremtiden skulle bli slik, at Nusse skulle bli så dårlig og kreve så mye. Ingen visste det, og ingen skal trenge å føle skyld.
Det er vondt å lese at du klandrer deg selv, det er vondt å lese hvordan du har det. Disse tankene du bærer på, de skulle du sluppet.
Jeg føler ingen skyld for at Jesper ble syk. Selv om han også var veldig syk og krevde mye, så føler jeg ikke at det er min skyld. Jeg kunne ikke vite at han skulle bli syk og dø. Jeg skulle ønske du også kunne føle det sånn.

Tenk på alt det du har gjort for Nusse, du har stått på og gjort ALT for henne, for at hun skulle ha det så bra som overhodet mulig. At du ikke klarte det slik du ville, det er heller ikke din skyld. Du er i mine øyne kun skyldig i å være den mest omtenksomme og varme mammaen, som sto på dag og natt for jenta di.

Synes det er så vanskelig å skrive noe, føler meg så langt borte, og synes det er så trist at du sitter med disse tankene. Jeg blir så lei meg, for at du er lei deg.

En stor klem. Vit at det ikke er din skyld. Det er mange tilfeldigheter, det er ikke noe noen kan klandres for.

Plomma sa...

Tusen takk, jenter, for det dere skriver, og for klemmene. Takk for at dere bærer over med meg!

Av og til når jeg er sliten og ting føles overveldende kjenner jeg at det er vanskelig å ikke føle skyld, selv om jeg jo egentlig vet at det ikke er min skyld at ting ble som de ble. Men denne dumme skyldfølelsen kommer nok til å spøke litt for meg resten av livet, mange ganger er det lett å skyve den vekk, andre ganger vanskeligere. Ett er sikkert, tiden går videre, og jeg må prøve å gjøre det beste ut av den tiden jeg har, det må vi alle.

Gode klemmer tilbake til dere, Englemamma, Siri, Maddie og Gøril.

Berit sa...

Det er vondt å lese at du sliter sånn med skyldfølelse. Håper den slipper mer og mer taket etterhvert, for dette er jo ikke noe du har noe som helst skyld i.
Selv om jeg skjønner hvorfor den kommer, jeg har også følt skyld for at jeg ikke gjorde en bedre "jobb" under fødselen.

Men det er lov å være sliten. Håper våren kommer med lysere og lettere dagen for deg.
Styrkeklemmer fra meg.