fredag 1. april 2011

Hun valgte seg april

Hun valgte seg april, min vakreste, sterkeste, allertapreste lille heltinne, april var måneden da hun og vi kjente at tiden var kommet. Hun hadde lidd nok, kjempet hardere enn jeg noensinne trodde kunne være mulig, stjålet hjertene til mennesker som aldri en gang fikk møtt henne, hun satte spor etter seg over hele landet! Vi hadde gitt alt, hun og vi, prøvd alt, utholdt grusomheter som de fleste heldigvis ikke en gang kan forestille seg, og delt noen få, små, øyeblikks magi som nå er de vakreste, mest dyrebare minnene vi har, men som også er uendelig bittersøte, for de viste oss glimt av hva vi kunne hatt hvis ikke sykdommen hadde rast i hjernen hennes som en elektrisk storm nærmest uten pause. Hun fikk aldri en sjanse.

Det var april da hun gikk ut av tiden. Men sekundene tikker, minuttene går, og det går dager, og det går år. Og nå er det april igjen. Med april kommer uroen, tankene, det nærmer seg. Dag for dag er det enda en dag lenger siden siste gang vi holdt henne, og snart kommer en ny merkedag. Snart er det to år siden døden røvet øyenstenen min, og jeg kjenner at kroppen er på vei inn i nussemodus. Savnet bobler sterkere under overflaten igjen, suget i magen blir større, hjertet tyngre, hun var en hjerteknuser, bokstavelig talt.

Bilder virker sterkere på meg, musikk får en annen mening, lokker fram minner jeg nesten hadde glemt, som jeg trenger å huske. Jeg vil FØLE at jeg var mammaen til denne fantastiske vesle jenta! Og den eneste måte jeg nå kan føle henne på, er gjennom den opprivende fortvilelsen over det vonde livet hun hadde, maktesløsheten i at vi ikke kunne gjøre noe for å hjelpe henne, smerten i at hun ikke er her mer, sorgen over at hun ikke springer frisk og rask blant oss i dag. Tenk at det kan gjøre så vondt å være mamma....

Hun valgte seg april, øyenstenen min, måneden da somren blir til. På den aller første vårdagen reiste hun fra oss, og våren fikk for alltid et vemod ved seg. Hun var den vakreste blant stjerner, den sjeldneste av edelstener, det klareste vann og den mildeste bris. Hun var den fineste vesle skapningen du kan tenke deg, hun var av meg. Og nå er hun borte. For alltid er hun borte. Sekundene tikker, minuttene går, og det går dager, og det går år. Det er april.


Når minner er alt vi har...

4 kommentarer:

Connie Iren sa...

Sukk for ett aldeles vakkert innlegg..
Du skriver så nydelig, jeg har ikke ord... Tårene presser på... Jeg føler så med deg! Sender varme tanker og klemmer i denne tunge tiden...

Anonym sa...

Kjenner meg igjen... Vår 2-årsdag passerte nylig, og det river i hjertet... Skulle gjort alt for å snuse i håret, kjenne det dunbløte kinnet, se smilet og høre stemmen igjen...
Eneste positive med april er nytt liv som skal komme med sol og varmere vær, snøen som forsvinner, fargene som kommer tilbake.
Sterke tanker sendes deg, Plomma :-)

~mamma til en for lite~

Siv sa...

Kjære vennen min

Så vakkert du skriver om alle disse vonde tankene. Det er så godt at du klarer å sette ord på det. Jeg håper det hjelper litt inni deg.

Tårene mine trillet her for alt dere har gått igjennom. Skulle så ønske at alt var annerledes. At Nusse aldri trengte å være syk. At vi kunne se henne og Robin løpe rundt på gressplenen deres med boblende latter. Bestevenner...
Han fikk ikke engang møte henne...

Jeg vet de neste ukene kommer til å bli tøffe for dere. Vit at jeg er her, vennen. Om du vil prate...eller ikke prate.

Gla i deg og dine.

Stor varm klem

Plomma sa...

Tusen takk for ordene deres! Det varmer...