torsdag 16. september 2010

Kontrollfrik

Jeg er en kontrollfrik, hvis jeg ikke føler at jeg har kontroll på det som skjer rundt og i meg, føler jeg meg ukomfortabel, og gjør alt jeg kan for å gjenvinne kontroll og fjerne ubehaget.
Dette er nok en veldig stor årsak til at det var vanskelig for meg å være mammaen til et barn som var så sykt å hadde det så mye vondt som nusse, samme hva jeg foretok meg, klarte jeg ikke å ta kontroll over situasjonen, jeg klarte ikke å minske plagene hennes i tilstrekkelig grad eller gjøre henne tilfreds, og hennes tilstand var til enhver tid totalt uforutsigbar. Det var rett og slett umulig å ha kontroll.
Det sier seg selv at det gjør noe med psyken til en person som er vant til å ha kontroll, skaffe kontroll, og klare det meste med hard innsats.

Nå er nusse borte, og bare tomhet, vemod, savn, sorg og mange tildels vonde og noen gode minner er tilbake.
Men kontrollbehovet mitt i forhold til henne er der fortsatt, det har bare forandret seg.
Jeg kontrollerer følelsene mine, stenger dem inne når følelsesutbrudd oppleves upassende eller jeg ikke har tid, og forbereder meg på bølgedaler jeg ser vil komme. Slik som merkedager som ul, bursdag, dødsdag, 17. mai, ferier, og de nærmeste ukene forut for dem. Jeg har for eksempel allerede begynt å tenke to år fram i tid, når alle de andre, friske, levende 2006-barna skal gå til sin første skoledag. Jeg kjenner alt nå at det kommer til å bli tøft, men tenker vel at gjennom å erkjenne at visse tider og begivenheter vil bli ekstra tunge, og forberede meg mentalt, vil dagen tross alt bli lettere å takle når den først kommer.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg merker gang på gang hvordan jeg blir voldsomt satt ut av balanse og følelser ukontrollert veller opp i meg dersom jeg uventet blir minnet på det som var, det som skulle vært, og det som aldri får bli. Som for eksempel her forleden, da jeg sto i kø for å kjøpe nye ballettsko til min tiårige datter, som har gått på ballett siden hun var fire. Og flere små jenter kom trippende inn, hånd i hånd med mamma eller pappa, for å kjøpe sine første ballettsko. Da slo det meg, en ting jeg rett og slett ikke hadde tenkt på, og dermed ikke hadde kunnet forberede meg mentalt på, nemlig at om nusse hadde levd og fått være frisk, så var det jo denne høsten hun også skulle begynt på ballettskolen. Hun skulle stått der sammen med meg, holdt meg i hånden og trippet utålmodig, ventet på å få sine første små rosa ballettsko. Det var som å bli slått i magen, jeg ble kvalm, tårene presset på i øynene, men jeg tvang dem tilbake, konsentrerte meg om å puste rolig, og ta kontroll. Tenk om jeg hadde begynt å gråte der midt i en kø av 20-30 mennesker!? De ville vel trodd jeg var helt sprø.

Etterpå fikk jeg dårlig samvittighet, tenk at jeg hadde glemt at det var i høst nusse skulle vært gammel nok til å begynne på ballett!? Jeg burde jo husket det, forberedt meg på det, unngått å bli overrumplet og dermed risikere et følelsesmessig utbrudd, jeg skulle hatt kontroll. Jeg tenker at det ikke må få skje igjen.
Sannsynligvis er det ikke bra å være avhengig av så stor grad av kontroll som jeg er. Jeg ser faren for at kontrollbehovet kan tippe over og bli patologisk. Og at det å stenge vonde og vanskelige følelser inne over tid rett og slett kan føre til at jeg bryter sammen en dag. Jeg skulle ønske jeg kunne være mer avslappet, jeg øver meg på det, og når det gjelder mange ting kan jeg fint klare å gi mer faen. Men ikke når det gjelder noe så vondt og viktig som nusse, da ville jeg risikert å blottstille min store, personlige sorg for alle og enhver. Og det vil jeg jo ikke. Derfor søker jeg kontroll, det er det jeg kan best.
Det er en overlevelsesmekanisme, det også.

2 kommentarer:

Gøril sa...

Hei kjæreste vennen min.

Jeg kjenner meg godt igjen i mye du skriver her. Jeg er også kontrollfreak. Noen ganger tipper det rett og slett over. Men jeg føler meg trygg når jeg har kontroll over noe, og vet hva som skal skje.
Men av og til kan man ikke ha kontroll over alt. Det vil alltid dukke opp ting som gjør at man blir satt tilbake i tid, og tenker at "slik skulle det ha vært". Man kan ikke alltid være i forkant på alt. Det går ikke.
Selv om man får dårlig samvittighet for at man har glemt visse saker, så tenker jeg at det vil alltid være sånn. Vi mennesker er født med dårlig samvittighet tror jeg.
Jeg synes du er alt for streng mot deg selv, du kan ikke ha kontroll over alt som kan skje i fremtiden. Det blir for vanskelig.
Og om du hadde begynt å gråte i køen, så hadde det vært greit.
Du har all rett til å gråte så mye du vil, kjære deg.
De hadde ikke trodd du var sprø, og i allfall ikke om du hadde fortalt grunnen.

Jeg er også slik at jeg stenger igjen følelser blant folk, slipper de løs når jeg er alene.
Det føles greit. Det er trygt og det gir meg kontroll.
Men av og til glipper kontrollen, og jeg gråter blant alle.
Og det er greit.

Det er en overlevelsesmekanisme, helt klart.
Og du er flink som tar med deg Nusse-din i tankene om ting som skulle ha vært. Om skolen og slike ting.
Jeg tenker ikke sålangt. Jeg tenker bare at Jesper er 2,5 år hele tiden jeg..
Kanskje fordi jeg ikke tør tenke fremover om hva som kunne ha vært, i frykt for å miste kontroll?

Veldig glad i deg søta mi.

Siv sa...

Hei vennen!
Tårene trillet her når jeg så for meg Nussemor i ballettdrakt og små søte ballettsko. Det er sånn det skulle ha vært...
Og hva om du mistet kontrollen den dagen i butikken? Hva om tårene hadde kommet? Hva alle andre mener og synes og føler om dette er ikke relevant. Om noen syns det var ubehagelig å se ei gråte i butikken, så er det deres problem. Kanskje det bare hadde vært godt for deg....

Jeg vet hvordan det er å være kontrollfreak. Jeg har vel alltid vært det selv, men jeg prøver nesten hver dag og slippe den mer og mer... Om jeg lykkes i lengden er vel en annen ting. Problemet er at ingen av oss har kontroll. Det er umulig å ha kontroll over alt. Livet er så forbannet uforutsigbart. Og du kjære venn, kan ikke ha kontroll over alt som vil skje i fremtiden. Og i lengden tror jeg det vil være vanskelig å holde alle følelsene dine i sjakk. Følelser er egentlig ganske så ukontrollerbare, selv om du gjør en vanvittig jobb på den fronten. Jeg er bare så bekymret for deg, vennen min. Følelsene må ut en dag. Jeg syns du er veldig flink som klarer å dele følelsene dine her på bloggen. Det er godt at du får noe ut. Jeg er bare ikke helt sikker på om det er nok...

Gla i deg, vennen.

Stooor klem