tirsdag 13. september 2011

Nusse

Det er ikke bare på verdensveven at jeg kaller jenta mi for nusse, det er ikke bare et pseudonym jeg bruker på nett. Nusse var nemlig kallenavnet hennes også i det virkelige liv, hun fikk det allerede da hun lå i magen. Nå har jeg lyst å fortelle hvordan det ble slik!

Akkurat som navnet hennes var det også storesøsknene som fant på kallenavnet. Filmen "Finding Nemo" gikk på høy rotasjon i DVD-spilleren hjemme på den tiden da nusse lå i magen, en film jeg har sett talløse ganger men som vi fortsatt ser på fra tid til annen. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes det er "Istid" eller Nemo som er den beste av de "nye" animasjonsfilmene, men jeg koser meg fortsatt når jeg ser begge. Uansett, i Nemo er det en scene der Nemo's klovnefiskpappa Marlin og den svært glemsomme palett-kirurgfisken Dory på sin reise for å finne Nemo skal svømme over en smal, mørk kløft. Dory har fått beskjed av en stim med sild at de må svømme gjennom kløften og ikke over, men innen de kommer fram til kløften har hun glemt det gode rådet, og Marlin får henne med på å svømme over den skumle kløften. Problemet er jo at det befinner seg en skog av farlige brannmaneter i vannet over denne kløften. Men Dorys første møte med en av disse manetene er ubetalelig.

Først møter hun nemlig bare en bitteliten og søt babymanet, som hun straks liker veldig godt. Det er da hun leverer disse klassiske replikkene:


Heei lille venn!!!
....den skal hete nusse, og den skal være min, 
og den skal være nussen min,
koom da nusse, kom hit lille nusse,
goligoligoligoligoligoli!

Og det var slik de store barna mine kom på å kalle babyjenta i magen for nusse, etter verdens nusseligste lille brennmanet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så koselig med kallenavn :)Har selv gode minner fra navnet Nusse, da naboens kanin het det. Den var så tam som det går an å få en kanin, og den var stor med ett øre ned og ett øre opp :)

Nemo er en veldig koselig film, kanskje jeg skulle kjøpt den til barna mine, det er mye regnvær her nå. Må nok si at jeg personlig holder en knapp på Istid, den norske versjonen er faktisk morsomst synes jeg.

Noe nytt om jobbtilbudet?

Siv sa...

Verdens vakreste Nusse ♥♥♥

lett rørt sa...

så herlig en historie om kallenavnet til Nusse:)
klem klem