fredag 31. desember 2010

På årets siste dag

Det er bare minutter igjen av 2010, og rakettene smeller allerede rundt husveggene.
På årets siste dag vil jeg takke alle som følger bloggen, og spesielt de som legger igjen noen ord av og til!
Jeg vil også sende alle ønsker om et løfterikt nytt år, med håp, framgang, gode stunder med nære og kjære, fred, stabilitet, trygghet, og at hver især får oppleve lykke og glede, side om side med de mindre bra tingene som livet har en tendens til å føre med seg.

Noen av oss lever med savn og sorg, og til dem vil jeg sende ekstra varme klemmer og gode tanker.
Noen går for første gang inn i et nytt år uten en av sine nærmeste, og det føles vondt å skulle forlate det som har vært og fortsette på et nytt kapittel i livet uten den man har mistet.

For noen av oss innebærer morgendagen starten på enda et år lenger unna den siste stunden vi delte med de vi savner, de siste fysiske minnene, luktene, lydene, følelsen av huden, håret, den varme pusten, er enda lenger unna, og blir svakere og svakere, vanskeligere å holde fast på, og det er også vondt, for fysiske minner er så sterke, men så vanskelige å holde fast på.

Klærne til nusse lukter ikke nusse lenger. Jeg har vanskeligere for å erindre følelsen av hvor usannsynlig myk huden hennes føltes, varmen fra kroppen hennes, pusten hennes, vanskeligere for å høre for meg lydene hun lagde. Men også skrikene. Brekningene. Den stive kroppen når hun ikke hadde det bra. Den stressede pusten når hun ikke fant roen. Ikke alt er like vondt å glemme...

Til de som savner noen og har det vondt, jeg håper tiden gjør savnet lettere å bære og at minnene i hjertet gjør det mulig å komme videre med livet.
Til de som har sine kjære langt borte sender jeg en ekstra varm tanke og klem, på noen måter må det være vanskeligere å savne noen som lever men som forskjellige omstendigheter gjør at man ikke får vært sammen med, enn å savne noen som er død, og som man vet man aldri kan få sett igjen.
En ekstra klem også til dem som ikke blir satt pris på av sine nærmeste slik de fortjener.
Alle de som føler at de har det bra og er på en god plass i livet, om de har mistet noen eller ikke, jeg er veldig glad på deres vegne, og håper lykken følger med dere inn i det nye året!

Nå skal jeg ønske det nye året velkommen!

6 kommentarer:

Miriam sa...

Ønsker dere ett riktog godt nyttår :)
stor klem fra miriam

Siv sa...

Du er god du, fineste besteste vakreste vennen min. Du omfavner oss alle med den enorme hjertevarmen og omtanken din.
Tusen takk for at du er akkurat du. Du er et helt fantastisk menneske som jeg virkelig er gla for å kalle min aller beste venn.

Jeg ønsker deg og dine kjære en herlig 2011 uten de altfor store utfordringene i hverdagen. Jeg håper dette blir et varmt og godt år for dere.
Jeg gleder meg til mange gode stunder sammen med deg.

Veldig gla i deg, vennen min!

Store varme klemmer

Connie Iren sa...

Det var et utrolig fint innlegg. Tusen takk for de gode ordene!
Du virker virkelig som ett varmt menneske.

Ønsker deg også ett godt nytt år, og håper dette året fører til gode ting for dere også :)

Connie

Sofia sa...

Sender en varm tanke og en god klem tilbake til deg, Plomma. Du fortjener gode dager med glade barn, snøfnugg i nakken, røde kinn rundt et bord med godt på fat og i glass, gode samtaler med nære venner og alt godt livet har å gi. Selv om det ikke tar bort sorg, savn og smerte, kan det gjøre dagene litt lettere å bære. <3

Plomma sa...

Tusen takk alle sammen!
Jeg blir så glad for kommentarer altså!

Solveig (Lillemann) sa...

Igjen, så utrolig fint skrevet Plomma!
<3 Alt det beste ønskes deg og dine <3

Jeg har kanskje vist dette diktet tidligere, og det finnes flere plasser rundt omkring ;-) Men jeg synes det beskriver sorg på en god måte, og får det ned her:

"Sorg er som en trekant
som dreier rundt i hjertet,
med spisser som risper.
Det gjør vondt, forferdelig vondt
til trekantenes spisser er avslitt
og det bare er en kule igjen,
som glir rundt uten smerte.


Sorg er en prosess som tar tid,
men den tar slutt.
Hvor lang prosessen er
beror på hva vi har mistet,
hvilke ressurser vi selv har
og hvilken støtte
vi mottar fra omgivelsene våre.


Men når gleden over det du har hatt,
overskygger savnet av det du har mistet,
når du vet at du aldri villet unnvært det du har tapt,
selv om du var klar over at du en gang kanskje måtte gi slipp på det,
da er trekantens spisser avslitt
og kulen blir en skatt i ditt hjerte."