fredag 14. mai 2010

Venner på vei, og venner for livet

En veldig god venninne av meg, virkelig en venn for livet, fortalte meg noe klokt mannen hennes hadde sagt, det handlet om venner på vei versus venner for livet.

Jeg synes uttrykket "venner på vei" var så betegnende, personer som kommer inn i livet på et gitt tidspunkt hvor man befinner seg i en spesiell livsfase, er veldig tilstede og til mye hjelp og støtte i en periode, men så langsomt driver vekk igjen, før man mer eller mindre mister kontakten helt, tross at man kan ha delt mye personlig og vanskelig i den perioden vennskapet varte, og uten at det egentlig har skjedd noe annet enn at livet har tatt en ny retning, for den ene, eller for begge.

Og så er det venner for livet, venner som vet alt om deg, og likevel bryr seg om deg. Som ikke nødvendigvis alltid er nærværende, men som alltid kommer tilbake, samme hvor mye tilværelsen skifter. Som man kan si alt til, samme hvor lite flatterende man framstår, og som er nådeløst ærlig tilbake, fordi de bryr seg om deg. Som man kan være stille med, og bare gjøre ingenting, uten at stillheten blir trykkende. Slike mennesker finnes det ikke mange av, ihvertfall ikke i mitt liv.

Jeg har hatt så mange "venner på vei" i livet mitt. Personer jeg har blitt ført sammen med gjennom hendelser i tilværelsen slik at våre stier har møttes, og i en felles fase av livet har vi gått sammen på samme sti en stund. Men livet mitt har tatt så mange store og til dels voldsomme og brå vendinger, i retning bort fra livene til personer jeg har regnet som mine venner. Og det jeg har opplevd gjør at jeg som oftest føler at jeg befinner meg på en helt annen planet enn de fleste andre, jeg føler at det ofte er vanskelig å omgås mennesker jeg har endt opp med å ha så lite til felles med. Slik sett er det mange jeg ikke er så lei for at er ute av livet mitt.

På den annen side har jeg også møtt mennesker på min vei som deler mye av både det jeg har opplevd og det jeg står for, som jeg ønsker å fortsette å ha i livet mitt, men som jeg likevel føler glir vekk. Og der slår den gamle, dumme usikkerheten inn, som jeg har brukt voksenlivet på å overvinne, tankene om at jeg egentlig ikke fortjener at andre er der for meg, at jeg ikke har noe med å forvente at andre skal bry seg, hvorfor skulle noen egentlig like meg? Jeg er jo så lukket og sær, har så mange rare meninger, er så traumatisert at det er altfor komplisert å forholde seg til meg, og i tillegg er jeg fryktelig kjedelig! Så jeg lar dem gli vekk, uten å forsøke å holde fast. Har kanskje et dumt lite håp om at de liker meg nok til å fortsette å holde kontakten, men skuffes gang på gang. Men tenker at de sikkert har nok med sitt, og jeg vil jo ikke bry noen.... Sikkert min dumhet.

Faktum er at jeg ofte føler meg ensom, men det skjer vel så gjerne når jeg er sammen med folk som når jeg er alene. Jeg er så sliten av mitt eget og har så nok med meg selv at jeg ikke har krefter til å forholde meg til at folk tenker annerledes og har andre holdninger, meninger og interesser enn meg. Samtidig innser jeg jo at jeg vil være svært så alene hvis jeg stiller krav om at mine venner skal være nøyaktig lik meg. Det ville nemlig blant annet innebære at de måtte ha fått, levd med og mistet et alvorlig funksjonshemmet barn, noe jeg selvfølgelig ikke ønsker skal skje med noe barn. Alle barn skulle bare ha fått lov å bli født friske, og fritt fått ta for seg av alle livets muligheter. Men slik er det ikke. Slik var det ikke for meg. Det har preget meg dypt, på så mange områder av livet. Det har gjort meg ensom, selv sammen med andre. Det har kostet meg vennskap. Men det har også gitt meg vennskap. Og jeg trenger å lære å ta vare på vennskap jeg ønsker skal vare.

Jeg tror jeg begynner med å sende meldinger til noen jeg bryr meg om.

5 kommentarer:

Siri sa...

Kjære, fine, gode Plomma!
Først; tusen takk for en kjempekoselig og god melding! Den betydde mye for meg. Jeg er glad for at du er min venn, og jeg håper at vårt venneskap er for livet! Du er et menneske jeg setter veldig stor pris på. Du er intelligent, du er ærlig, du er morsom, og du gir så mye av deg selv, og jeg syns det er så vondt at du ikke ser hvor verdifull du er for alle oss som er så heldig å ha deg i livet vårt!

Et hav av store, varme klemmer fra meg!

Berit sa...

Kjære Plomma,

"Venner på vei" var en god benevnelse, jeg har også hatt endel av dem. Men sliter med å holde på dem. Livet tar nye vendinger og kontakten blir sjeldnere, og selv om man så gjerne skulle beholdt vennskapet, forsvinner de bort igjen... Hverdagen er slitsom og travel, og usikkerheten på om vennskapet gjengjeldes i samme grad er tilstede....
Kjenner meg litt igjen her.

Jeg kjenner deg ikke så godt, Plomma, men jeg har alltid beundret deg.
Å sende meldinger til de du ønsker å beholde som venn er et skritt på veien. Skulle ønske jeg også var så flink.
Klem til deg fra Berit

Gøril sa...

Kjære Plomma.

Satte så stor pris på å få melding fra deg, setter alltid så stor pris på det. Jeg synes ikke du er sær på noen måte, men jeg føler meg likedan selv, så jeg skjønner tankegangen din.
Her er det også vært mange venner på vei, og mange venner som har forduftet helt etter vi fikk Jesper, og enda flere som har forsvunnet etter at han døde.

Heldigvis har jeg mange ekte venner, som kjenner meg og liker meg for den jeg er.
Jeg bør nok bli flinkere til å ta vare på de, for vennene mine er jeg så glad i.
Og kjære plomma, du er en av de vennene jeg setter så stor pris på. Er så glad for at vi har blitt kjent, lei meg for vår felles skjebne, men allikevel så er det en trøst at vi i allefall har hverandre som forstår. Forståelse er så viktig i blant.
Ingen andre enn de som har følt akkurat det samme på kroppen kan noensinne forstå hva det gjør med man å miste et så sykt barn.

Glad i deg vennen min.

Anonym sa...

Kjære deg!
Du vet de færreste besitter din kapasitet. Du er på alle måter herlig! Realiteten at du er unik og en ener må ikke gjøre deg usikker! Dog jeg forstår at det kan føles ensomt.
Jeg er utrolig takknemlig for at du vil tilbringe tid sammen med meg og at du deler så generøst dine synspunkter og kloke refleksjoner.
Din venn på livets forhåpentligvis endeløse landevei, Ella

Siv sa...

Kjære gode vennen min!

Først må jeg bare få skryte av skrivingen din. Du skriver så enormt bra c";) Utrolig levende og man blir sugd inn i teksten og følelsene. Kanskje du burde vurdere å skrive mer.....?!?

Livet har brakt med seg enormt mange venner på vei for min del også. Jeg har (nesten) alltid hatt lett for å komme i kontakt med nye mennesker. Jeg er utadvendt og blid... iallefall på utsiden. Problemet mitt er vel at jeg slipper så få inn. Vennskap på overflaten... vennskap for hygge... Disse vennene glir lett bort igjen... Noen savner jeg og angrer på at jeg aldri slapp de nærmere. Men de fleste var bare venner på vei...

Jeg sitter idag igjen med noen veldig få venner. Utrolig flotte venner. Venner som virkelig kjenner meg...på godt og vondt desverre. Venner jeg vet er der, både i motgang og i medgang. Venner som fortsatt er der etter de enormt vanskelige årene. Det er venner det... for jeg var ikke en god venn tilbake denne tiden... Og det vet du vel alt om, kjære bestevennen min!

Livet har de siste årene vært så vonde for deg. Jeg skulle ønske at jeg var mer tilstede...både fysisk og psykisk. Unnskyld, vennen min! Jeg gleder meg til å komme nærmere. Være der for deg når du trenger det. Vet det er litt sent, men håper det varmer hjerterota di litt likevel...

I 19 år har du og jeg vært venner. I medgang og motgang. Du er den beste vennen noen kan ønske seg. Du er et fantastisk fint menneske. Du er snill, følsom, empatisk og lojal. Du er en god lytter, kommer med gode råd. Og du er brutalt ærlig... noe som noen ganger får røsket litt tak i meg når jeg trenger det :) Du er morsom, interessant og den smarteste jeg kjenner. Det er alltid så godt å være sammen med deg, om vi finner på hyggelige ting eller om vi gjør ingenting. Jeg kan fortsette og fortsette i lange baner... Men alt i alt er du verdens beste venn. En venn for livet! En viktig del av familien min!

Nei, du er ikke sær. Du passer bare ikke inn i A4 formatet... det har du aldri gjort og kommer heller aldri til å gjøre... heldigvis c";)

Jeg er utrolig gla i deg, kjære venn. Og jeg er også veldig gla i den vakre familien din. Gleder meg til å komme nærmere. La oss være kjedelige sammen ;)Love love!!
Store varme klemmer fra meg